pelgrimstochten van Cor en Evelien

Naar huis

Voordat we onze reis begonnen, hadden we er goed over nagedacht: we wilden in een weekend thuiskomen om onze kinderen en partners de mogelijkheid te geven samen met ons de thuiskomst te vieren. En we wilden graag een paar dagen in Rome doorbrengen. Hoewel we al eens eerder in Rome waren is en blijft het een fascinerende stad. Het leek ons ook goed om een paar dagen als een soort overgang van de tocht naar het meer gewone leven te gebruiken. Zeg maar een soort sluis om van het ene niveau naar het andere niveau te komen. Nou, die fraaie en rationele gedachten kwamen niet uit!Eigenlijk wilden we allebei het liefste op woensdag meteen naar huis. maar ja, ik had een dag of tien eerder een terugvlucht geboekt op vrijdag vanwege het thuiskomen in het weekend, dus dat ging niet zomaar. We hebben uiteindelijk twee dagen door Rome gelopen, gezworven en gezeten, maar ervan genoten hebben we niet. Wat een herrie, lawaai, stank. En is er wel een tijdstip waarop er géén tientallen groepen toeristen, voorafgegaan door van komische uithangbordjes voorziene gidsen, door de eeuwige stad rondlopen? We voelden ons geen toerist, nog steeds pelgrim en dan is de weg veel meer ons thuis, dan dit eindstation. Toen we op donderdagmorgen van het ene naar het andere slaaponderkomen gingen, deden we dat lopend, rugzak op. Kijk en dat beviel meteen weer buitengewoon goed. Dat gevoel was er ook op vrijdag toen we vanuit het hotelletje naar het station Termini liepen. Zullen we doorlopen naar het vliegveld, vroegen we voor de grap aan elkaar. Toch maar niet gedaan.

Op vliegveld Eindhoven stond ons ontvangstcomité al klaar: kinderen, kleinkind eneen spandoek!Hartelijke, emotionele omhelzing: we zijn weer thuis! Snel naar huis gereden. De laatste twee kilometer naar huis wilden Evelien en ik lopend afleggen, hand in hand, zoals we ook, hoe lang geleden lijkt dat nu, op 26 juli vertrokken. We lopen ondanks de koude in onze korte broek, mar wel met onze geweldige softshell aan. Het gaat ook nog even regenen, maar we lopen gewoon door. Vlak voordat we het dorp binnenlopen stopt er een ons tegemoetkomende auto. Het raampje wordtnaar beneden gedraaiden een ons onbekende vrouw feliciteert ons hartelijk met het halen van Rome en heet ons weer hartelijk welkom thuis. Ze heeft, zo zegt ze, onze hele tocht gevolgd en is er erg van onder de indruk. Dan rijdt ze weg, ons in opperste verbazing (en trotse blijdschap ook ja) achterlatend. Wie was dat? Dorpsgenoot? Iemand die onze website heeft gevolgd, maar hoe kent zij die site dan? We kennen haar werkelijk niet. Toch is het geweldig leuk om zo verwelkomd te worden. dat wordt nog leuker wanneer even later Jaap, onze vriend die samen met Jeanne, zijn vrouw een paar dagen met ons meeliepen, ons achterop rijdt. Hartelijke omhelzing en kussen! Het laatste stuk lopen we weer hand in hand verder. Onze oudste zoonkomt ook net aanrijden met Nelleke en hun twee kinderen. We roepen de naam van de jongste die net bij vader jelte uit de auto stapten Hester van (bijna) 3 komt meteen parmantig aangerend. Ze struikelt nog nèt niet over haar eigen benen. Ik klop even bij Frank, de buurman op de ramen. Hij staat te koken en is verrast ons te zien. Een snelle blik in de tuin, hoe ziet die eruit (erg goed trouwens!) en dan zijn we thuis, met alle vier kinderen, partners en kleinkinderen. Zoals bij ons gebruikelijk is het dan ook meteen een geweldige drukte van belang. ik sleep stoelen aan van boven, er wordt koffie gemaakt, eten wordt opgewarmd, taart klaargezet. Speelgoed wordt van boven gehaald en de poezen vluchten voor dit lawaai naar buiten.Iedereen vertelt van alles, nu eens is er één die alle aandacht heeft, dan wordt er in twee, drie groepjes gepraat.We vertellen over onze ervaringen en zeggen erbij dat we in de komende weken nog wel veel meer kwijt zullen willen.De ervaringen zijn nog te vers en te onaf om al een volmaakt afgewogen antwoord te geven opwelke vraag dan ook. Als je dat al zou willen, volmaakte, afgewogen antwoorden geven!Er is voor eten gezorgd en voor een paar flessenprosecco. Van het vliegveld heeft Evelien een fles Aperol meegenomen en we kunnen dus ook ons pelgrimsdrankje maken: Spritz! We zijn weer thuis, maar denken nog met zoveel weemoed terug aan de tocht, aan de weg, aan de ervaringen, de ontmoetingen. Met name die tientallen reacties van mensen op onze site en onze verhalen, hebben ons verbaasd, verrast en soms,gesteund. Familie, vrienden, bekenden, collega'smaar ook volstrekt onbekenden reageerden op de verhalen of de foto's. We gaan ze hier niet allemaal opnoemen, maar sommigen hadden precies op een voor ons cruciaal moment een bijdrage. Toeval? Ikzelf heb zelden gereageerd wanneer ik op de site van de één of andere pelgrim terecht kwam, maar ik heb nu ervaren hoe waardevol zo'n reactie kan zijn. Ik zal m'n leven beteren!

De weg, metafoor voor de levensweg, dat is wat we de afgelopen weken in alle volheid hebben ervaren. Hoewel je wat mij betreft niet persé zo'n lange tocht hoeft te maken als wij, zou ik iedereen aanraden om deze ervaring ook op te gaan doen. Het is een bevrijdende en verrijkende ervaring. We zijn mensen van de weg.

Cor en Evelien

Reacties

Reacties

Annemiek Bos

WELKOM THUIS!

Philip Pessoa

Cor en Evelien,
Proficiat met het volbrengen van deze pelgrimage.
Ik ben benieuwd wat de "verrijkende en bevrijdende ervaring" concreet voor betekenis heeft voor jullie.
In hoeverre is een pelgrim in deze geseculariseerde wereld meer dan een toerist (die eigenlijk geen toerist wil zijn, de anti-toerist dus) ?

Cobi van de Vrie

Cor en Evelien,
Bedankt voor jullie mooie verhalen. Ik heb jullie de hele reis gevolgd. Gaan jullie deze verhalen nog uitbrengen in boekvorm?
Op een volgende studiedag kun jij wel een workshop vullen hoor Evelien!

Karen

Welkom thuis.
Wat ik me afvraag: hadden jullie deze ervaring "mensen van de weg" te zijn, eerder willen ervaren, of past het precies in deze levensfase?

Anneke

Dag Cor en Evelien,
de "onbekende vrouw" was ik. Mijn ouders wonen (bijna) naast jullie, op nr 13. Ik was in de kerk toen jullie "op weg" gingen. Heb jullie belevenissen met veel belangstelling gevolgd.
Ben benieuwd hoe deze reis invloed heeft op de keuzes die jullie verder in jullie leven (gaan) maken.
Hartelijke groet,
Anneke

Peter

Dag Cor en Evelien, van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie einddoel.
Ik heb genoten van jullie verslag.
Hartelijk dank dat ik met ‘jullie mee mocht lopen’.

Joke de Waijer

Dag Evelien en Cor,
Gefeliciteerd dat jullie het gehaald hebben. In het begin was ik bang dat het niet zou lukken met die voeten van Cor. Maar gelukkig:allemaal goed gekomen. En nu wennen!!!! Succes daarmee. Ik zal jullie verhalen missen. Vrilendelijke groet, Joke

Heleen

Hallo lieve luitjes,

Jullie zijn al weer even thuis. Ik heb net de laatste verhalen zitten lezen. Gefeliciteerd met jullie prestatie. Helemaal top!!!!
Ik heb echt genoten van alle verhalen. Bedankt daarvoor.
groetjes en liefs
Heleen

Ruud en Hennie

Bijna in onze achtertuin geland.
Welkom thuis.
Bedankt voor jullie fraaie, soms naar literatuur neigende, verhalen en verslagen.
Mooie metafoor ..................de weg.
Moet natuurlijk niet te Eo, erig worden maar voor alles;
chapeau, een diepe buiging en een dikke zoen.
Tegen de tijd dat jullie rijp zijn voor een keer je verhaal doen ( voor de 844 ste keer?) praten we in jullie Hof van Heden een keer bij.

Henk Verweg

Ik ben trots op jullie!!

Thuiskomen......

Mischa de Vreede zei het zo:

zullen ze wat zeggen
en wat zullen ze zeggen
als ik de deur door kom
wat zie je er uit
je bent ver weg geweest
of zullen ze niets zeggen
en alleen maar kijken
of niets zeggen zelfs niet kijken
maar doorgaan met doen
net of er niets gebeurd is

hier ben ik dan
hun vriendelijke vreemdeling
ik spreek de taal der mensen
hoe is het weer
het is weer ja
het is weer nee
het is mooi weer
buiten

Frans Knol

Hallo Cor en Evelien,
Een bijzondere ervaring en prestatie!
Leuk om er over te lezen en de foto's te bekijken.
Welkom thuis!
Frans

Gea

Ha levensgenieters, mensen van onderweg, ontdekkers en zo meer.

Goede bekomst!
Wat een fantastisch eind van jullie ervaring en start van een nieuwe: leven met zo'n ervaring!
Dank je wel voor de mooie verhalen met mooie woorden, verrijkend.

Ciao vanuit Montepulciano, Gea (en Peter)

jolande hendriks

Hallo Cor (en Evelien). wat hebben jullie een bijzondere tocht gemaakt zeg. Ja, ik geloof zeker dat de wereld er dan echt anders uit gaat zien en al je zintuigen veel intensiever alle prikkels waarnemen. Er stond vanmorgen een leuk stuk in de krant. Ik heb de b ijzondere verhalen gevolgd en ook ik ben er, alleen al door ze te lezen, rijker door geworden. Hou de herinneringen nog lang vast.
gegroet jolande

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!